Presentaties

Documentaire ‘Echt… Vrij’ + discussie: Vrijwilligerswerk als stille kracht in een verdeelde samenleving

Spreker: Chulah Berkowitz (Vereniging NOV)

Wat als vrijheid niet iets is wat je hébt, maar wat je dóet? Tachtig jaar na de bevrijding onderzoekt de documentaire ‘Echt… Vrij’ de stille, maar krachtige rol van vrijwilligerswerk in onze vrijheid en democratie. In deze sessie zie je de documentaire – een mix van scherpe denkers en krachtige praktijkverhalen – en praten we daarna verder. Want: hoe breng je dit grotere verhaal over het ‘waarom’ van jouw organisatie overtuigend over aan donateurs? Hoe gebruik je de kracht van verhalen over vrijheid, verbinding en verantwoordelijkheid in je fondsenwerving?   

Deze sessie helpt je om je impactverhaal te verdiepen. Met gespreksleiding van Chulah Berkowitz, initiatiefnemer en medeschrijver van de film.

------------------------

Meer deelnemers, meer impact: hoe KiKa evenementen inzet voor structurele fondsenwerving

Spreker: Jakolien van Eijk (KiKa)

Van Run for KiKa Texel tot Mud Masters: KiKa laat zien hoe je als goed doel het verschil maakt met een slimme eventstrategie. In deze sessie deelt directeur Jakolien van Eijk hoe KiKa met een mix van eigen events en partnerships met bestaande evenementen jaarlijks duizenden mensen weet te activeren – goed voor bijna twee miljoen euro aan netto-opbrengst.  

De sleutel? Een laagdrempelige inschrijving, krachtige storytelling over KiKa’s missie en slimme incentives die deelnemers motiveren om in actie te komen. Laat je inspireren door deze effectieve, kostenbewuste aanpak en ontdek hoe ook jouw organisatie kan bouwen aan groei én betrokkenheid via evenementen.

------------------------

Samen sta je sterker – hoe de Zorgvriendenweek uitgroeide tot een landelijke beweging

Sprekers: Ellen Zanderink (Medisch Spectrum Twente), Monique Wiggers (Jeroen Bosch Ziekenhuis) en Beer Lankhorst (Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis) 

Wat als je met beperkte middelen, maar mét een gedeelde missie, een landelijke campagne kunt opzetten die echte impact maakt? In deze interactieve workshop nemen Ellen (Medisch Spectrum Twente), Monique (Jeroen Bosch Ziekenhuis) en Beer (Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis) je mee in het ontstaan en de groei van de Zorgvriendenweek: een landelijke beweging waarin fondsenwervers van verschillende ziekenhuizen de handen ineenslaan.

Door gezamenlijk op te trekken, versterken de ziekenhuizen elkaars zichtbaarheid, vergroten ze de impact van fondsenwerving en kunnen ze zorgmedewerkers en patiënten in het zonnetje zetten. Tijdens de workshop ontdek je hoe zij met beperkte middelen en veel creativiteit een verbindend en herkenbaar moment creëren, én hoe je dat zelf ook kan doen. De kartrekkers van het initiatief delen hun geleerde lessen, de kracht van samenwerking en de verrassende opbrengsten die de zorg menselijker maken.

------------------------

Til je fondsenwerving naar een hoger niveau – voor goede doelen met ambitie die jaar op jaar willen groeien

Sprekers: Jeanette Eesman-Foster en Bas van Breemen (Mindwize)

 

In deze workshop ontdek je hoe ambitieuze goede doelen, maand na maand en jaar na jaar, meer geld inzamelen. Jeanette en Bas vertellen negen strategieën die succesvolle goede doelen al meer dan dertig jaar gebruiken om te groeien, hoe deze in elkaar zitten en hoe je ze toepast. Deelnemers krijgen ook voorbeelden (van o.a. Amref Zweden) van campagnes, nieuwsbrieven en bedankcampagnes, inzicht in groeicijfers en tips die je direct kunt toepassen op je eigen fondsenwerving. 

Na deze sessie ken je de strategieën om een vliegwiel te bouwen dat jouw organisatie zal helpen meer geld in te zamelen, zodat je meer goeds kunt doen in de wereld. Ben jij klaar om te groeien? Stop met gokken, start met groeien!

------------------------

Waarom geven donateurs aan minder effectieve goede doelen?

Spreker: Paul Smeets (Universiteit van Amsterdam / Impact Lab Amsterdam)

Veel donateurs vragen zich af: wat gebeurt er met mijn geld? Ze willen niet dat hun gift aan de strijkstok blijft hangen. Toch gaat slechts één van de 200 euro van Nederlandse donaties naar doelen die aantoonbaar effectief zijn, terwijl de impact tussen gemiddelde en toporganisaties tot wel honderd keer kan verschillen.  

Voor fondsenwervers is het cruciaal te begrijpen hoe donateurs omgaan met informatie over impact. In deze sessie ontdek je hoe we vaststellen welke goede doelen écht effectief zijn en hoe je als fondsenwerver kunt inspelen op de manier waarop donateurs impactinformatie verwerken. Met inzichten uit gedragsonderzoek en concrete voorbeelden krijg je handvatten om donateurs te motiveren voor doelen die het meeste verschil maken.

------------------------

Werf emoties, geen donaties – verhalen die raken, activeren en verbinden: de succesformule achter de 12,5 miljoen van 3FM Serious Request 2024

Sprekers: Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM)

 

De workshop van Jan-Matthijs van Eendenburg (Metakids) en Menno de Boer (3FM) laat je ervaren hoe samenwerking tot groot succes leidt, zoals bij 3FM Serious Request 2024. Tijdens deze interactieve sessie ontdek je hoe radio, sociale media, vrijwilligers, actievoerders en duizenden betrokken Nederlanders samen een recordbedrag van ruim 12,5 miljoen euro ophaalden voor onderzoek naar metabole ziekten. 

Jan-Matthijs en Menno bespreken hoe storytelling de basis vormt voor succes, een ‘sneeuwbal’ ontwikkelt, en hoe de samenwerking tussen het goede doel en de radiozender niet alleen geld, maar ook erkenning en hoop voor gezinnen die met metabole ziekten leven opleverde.  

Laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en leer hoe jouw organisatie kan groeien dankzij oprechte verhalen!