Sprekers

Keynotespreker: Richard van Hooijdonk

Keynotespreker: Richard van Hooijdonk

Richard van Hooijdonk is gefascineerd door de mogelijkheden die technologische ontwikkelingen met zich meebrengen. Sterker nog: hij heeft meerdere chip-implantaten laten inbrengen om de toekomst zelf te ervaren. Samen met zijn internationale researchteam onderzoekt hij een breed scala aan technologische trends: van kunstmatige intelligentie tot blockchain en van virtual reality tot zelfrijdende systemen. Technologieën die tot baanbrekende doorbraken kunnen leiden, maar ook voor uitdagingen en bedreigingen voor mensen, bedrijven en overheden zorgen. Wat betekenen deze ontwikkelingen voor de non-profitsector? Hoe kun je als fondsenwerver inspelen op deze mogelijkheden en tegelijkertijd de risico's in beeld houden? 

Met zijn energieke optreden helpt Van Hooijdonk ons tijdens de plenaire opening van de Vakdag fondsenwerving, de wereld van morgen te begrijpen, omarmen en ontdekken. Hij staat garant voor een inspirerende presentatie die je op het puntje van je stoel laat zitten.

Keynotespreker: Willemijn Verloop

Keynotespreker: Willemijn Verloop

Willemijn Verloop is een voorbeeld van iemand die altijd vooruit wil. In 1995 stond ze aan de wieg van War Child Nederland, stichting voor hulp aan kinderen in oorlogsgebieden. Onder haar leiding groeide de organisatie uit tot een toonaangevende internationale hulporganisatie wiens projecten jaarlijks bijna een miljoen kinderen bereiken. De stichting werd onderscheiden met de zeer prestigieuze Roosevelt Four Freedoms Award, die Verloop in ontvangst nam (eerder uitgereikt aan o.a. Nelson Mandela en Lakhdar Brahmini).

Sinds 2012 is ze actief op het gebied van sociaal ondernemen en impact investeren. In haar visie dienen grote systemen veranderd te worden om verschil te kunnen maken. Verloop gelooft hierbij in de kracht van de individu om de toekomst te veranderen. Zij wil wereldwijd zoveel mogelijk ‘changemakers’ stimuleren en ondersteunen om een eerlijke en leefbaardere wereld te creëren. Verloop sluit gepassioneerd de Vakdag fondsenwerving af.

Bas van Breemen

Bas van Breemen

Bas van Breemen werkt al twintig jaar als fondsenwerver. Hij is Senior Strateeg bij Mindwize. In die functie adviseert hij fondsenwervers bij het toepassen van multichannel direct response fondsenwerving en helpt hij bij groeistrategieën om meer donaties op te halen en aan betere relaties met hun donateurs te werken.

Diederik Slot

Diederik Slot

Diederik Slot is Country Manager bij Porticus, een internationale familiestichting die subsidies verstrekt. Daarnaast vervult hij de rol van Global Designated Safeguarding Officer bij de Porticus-organisatie. Voordat hij zich op deze functie stortte was hij onder meer actief als fondsenwervingsprofessional en managementconsultant, en als Managing Director bij Kansfonds. Diederik is een geregistreerd vertrouwenspersoon voor incidenten met grensoverschrijdend gedrag en fungeert als externe Safeguarding Lead Person bij bedrijven en organisaties.

Fion Sanders

Fion Sanders

Fion Sanders is al twaalf jaar is verbonden aan het Discovery Museum in Kerkrade, waar zij verantwoordelijk is voor de fondsenwerving. Sinds 2021 is ze er Coördinator Partnerships & Fundraising. Naast het aantrekken en behouden van partners op inhoudelijk en financieel vlak, heeft zij het maatschappelijk aandeelhouderschap opgezet. Deze vernieuwende manier van sponsoring geeft invulling in de behoefte aan ongeoormerkt geld en toont subsidiegevers welk effect hun bijdrage heeft.

Ilja de Coster

Ilja de Coster

Ilja De Coster is Fundraising & Data Strategist met meer dan twintig jaar ervaring. Vanuit België werkt hij vooral internationaal als Chief Platform Architect van behavioural science fundraising agency The DonorVoice. Hij werkte zowel als fondsenwerver bij goede doelen alsmede als consultant voor goede doelen. Voor Amnesty International Vlaanderen speelde hij een sleutelrol om de inkomsten uit particuliere giften te verdrievoudigen. Hij is oprichter en vice-voorzitter van Fundraisers Belgium en regelmatige spreker op diverse conferenties.

Isabel de Bruin Cardoso

Isabel de Bruin Cardoso

Dr. Isabel de Bruin Cardoso is docent en onderzoeker aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit en gastdocent aan de Pauselijke Gregoriaanse Universiteit, Rome. In februari j.l. promoveerde ze van de Erasmus over de ‘ngo halo’ effect - een fenomeen dat verklaart hoe het 'goede' van goede doelenorganisaties tot het slechte kan leiden. Isabel doceert organisatie-ethiek en non-profitmanagement en overlegt met een reeks ngo's over het omgaan met ethische dilemma's en het versterken van een ethische organisatiecultuur. Isabel is ook lid van diverse besturen van ngo's. 

Josien Jacobs

Josien Jacobs

Josien Jacobs is sinds 2021 persvoorlichter en senior communicatieadviseur bij Rutgers (expertisecentrum seksualiteit). Ze is in die rol verantwoordelijk voor de persstrategie en het persbeleid op thema's als seksuele vorming, anticonceptie, abortus, seksueel geweld, seksualiteit en zorg. Als strategisch communicatieadviseur is ze betrokken bij o.a. de Week van de Lentekriebels, de Week van de Liefde en de Monitor Seksuele Gezondheid, maar ook bij de pleitbezorging richting de politiek en crisiscommunicatie. Daarnaast is ze campagneleider geweest van (publieks)campagnes zoals 'Trek 'm Aan' en 'Seksualiteit: maak het bespreekbaar'.

Lizzy Kreeftmeijer

Lizzy Kreeftmeijer

Lizzy is al vier jaar werkzaam bij iRaiser (Kentaa) en voor velen een bekend gezicht. Na zelf fondsenwerver te zijn geweest bij SOS Kinderdorpen Nederland en CliniClowns Curaçao, adviseert zij nu vele organisaties uit de non-profit sector op het gebied van Community Fundraising en helpt zij hen te groeien en innoveren. Door het dagelijks contact met haar klanten en met de ervaring als fondsenwerver, heeft zij een goede kijk op wat wel en niet werkt en weet zij precies wat er in de markt speelt. Ze daagt in haar werk organisaties uit om het maximale uit hun online fondsenwerving te halen.

Maks Jorritsma

Maks Jorritsma

Maks is al vier jaar werkzaam bij iRaiser (Kentaa) en voor velen een bekend gezicht. Met zijn jarenlange ervaring in de non-profit sector adviseert hij organisaties op het gebied van Community Fundraising en helpt hij hen groeien en innoveren. In dagelijks contact met zijn klanten heeft hij vele do’s en don’ts voorbij zien komen en weet hij precies wat er in de markt speelt. Hij daagt organisaties uit om het maximale uit hun online fondsenwerving te halen.

Marjorie van Geenhuizen

Marjorie van Geenhuizen

Marjorie van Geenhuizen is oprichter van OndernemendInCultuur en een ervaren adviseur en projectleider in fondsenwerving en corporate partnerships. Ze zet haar expertise in om op een coachende wijze organisaties te versterken. Haar opdrachtgevers bestaan zowel uit culturele- en maatschappelijke organisaties die inkomsten zoeken om hun ambities te realiseren, als uit ‘grote gevers’ zoals fondsen en bedrijven die hun impact met hun bijdrage willen versterken. Vanuit haar jarenlange ervaring weet zij nieuwe wegen te vinden naar passende matches. Volgens Marjorie is goede voorbereiding en weten wat je eigen waarden zijn de basis van succesvolle fondsenwerving.

Marlou Ramaekers

Marlou Ramaekers

Dr. Marlou Ramaekers is onderzoeker en datamanager van het project ‘Geven in Nederland’ aan het Centrum voor Filantropische Studies, afdeling Sociologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze doet onderzoek naar geefgedrag onder huishoudens en fondsen. Ook richt ze zich vooral op informele vormen van geven, waarbij mensen elkaar geld of goederen geven of elkaar helpen zonder tussenkomst van organisaties.

Nicole de Boer

Nicole de Boer

Nicole de Boer is Markt- en Channel Strateeg bij PostNL. Haar ambitie is om iedere marketeer in Nederland bewust te maken van de kracht van post als onderdeel van de mediamix. Ze wordt heel blij om vanuit analyses en onderzoek kansen te spotten om post (nog) beter op de kaart te zetten.

Peter Kodde

Peter Kodde

Peter Kodde heeft 25 jaar ervaring als klimaatactivist, campagnestrateeg en organizer binnen zowel burgerbewegingen en ngo's. Hij geeft training en advies over het winnen van campagnes. Peter ziet campagnevoeren als een vak, maar ook als een fascinerend spel. De afgelopen 25 jaar was hij betrokken bij de het taaie gevecht van Groningers om Shell en Exxon te dwingen de gaskraan dicht te draaien, deur-aan-deurgesprekken over klimaat en de organisatie van klimaatmarsen. Naast trainer bij Stroomversnellers is hij organizer bij Milieudefensie en social media junk.

René Bekkers

René Bekkers

Prof. dr. René Bekkers is directeur van het Centrum voor Filantropische Studies en hoogleraar Filantropie aan de afdeling Sociologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Zijn onderzoek naar pro-sociaal gedrag omvat een multidisciplinair perspectief op de determinanten en gevolgen van giften aan goededoelenorganisaties en vrijwilligerswerk, en over bijdragen aan non-profitorganisaties en hun maatschappelijke impact. René Bekkers is een internationaal gerenommeerd expert in de sociologie en psychologie van altruïsme en survey design.

Samuel Visser

Samuel Visser

In de afgelopen 25 jaar heeft Samuel Visser zich ontwikkeld tot Fundraising Expert. Hij schrijft regelmatig blogs en artikelen over fondsenwerving en is een veelgevraagd spreker. Hij hielp tientallen goede doelen groeien in particuliere inkomsten:. recent werkte hij voor Dorcas, Save the Children en SOS Kinderdorpen. Met zijn partner Marieke Verhoeven ontwikkelt Samuel innovatieve concepten voor goede doelen, waaronder de Campagneknallers, en geeft hij trainingen en masterclasses.

Stephanie Koolen-Maas

Stephanie Koolen-Maas

Dr. Stephanie Koolen-Maas is onderzoeker en coördinator van het project 'Geven in Nederland' aan het Centrum voor Filantropische Studies, afdeling Sociologie aan de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. Ze verricht onderzoek naar bedrijfsfilantropie en de samenwerking tussen bedrijven en goededoelenorganisaties. Daarnaast onderzoekt ze het geefgedrag van (goededoelen)loterijen, nalatenschappen en fondsen en verricht zij onderzoek naar vrijwilligerswerk en vrijwilligersmanagement.

Suzanne van Esser

Suzanne van Esser

Suzanne van Esser startte in februari 2018, na vijftien jaar vernieuwende, zakelijke partnerschappen te hebben afgesloten bij o.a. Amref Flying Doctors en het Nederlandse Rode Kruis, met haar eigen onderneming ‘de Rake Zaak’. In interim- en adviesfuncties heeft ze voor organisaties als Dance4Life, Save the Children, The Ocean Cleanup en Het Nationale Theater verschillende partnerschapsmanagement opdrachten uitgevoerd. Tijdens deze opdrachten haalt ze veel inspiratie uit het bijdragen aan de gewenste impact en uit de samenwerking met de teams die – hoe verschillend ook – vergelijkbare uitdagingen hebben.