Sprekers

Chulah Berkowitz

Chulah Berkowitz

Chulah Berkowitz is communicatieadviseur, strateeg en verhalenmaker. Ze werkt op het snijvlak van maatschappelijke impact en creatieve communicatie, met een scherpe antropologische blik en ervaring in Deep Democracy. Vrijwilligerswerk en maatschappelijke beweging lopen als een rode draad door haar werk. Ze was o.a. campagneleider van de prijswinnende ‘Gappie Gezocht’-campagne en maakte de documentaire en het magazine voor de Nationale Vrijwilligersprijzen. Daarnaast begeleidt ze visietrajecten, geeft lezingen over vrijheid en engagement, en schrijft aan een boek.

Sofie Bienert

Sofie Bienert

Sofie Bienert is partner en senior adviseur bij LVWB Fundraising. Ze heeft ruime ervaring als adviseur, project- en interimmanager en trainer/coach voor uiteenlopende culturele en maatschappelijke organisaties. Ze is co-auteur van meerdere vakboeken, waaronder het Handboek Sponsoring en Fondsenwerving. Sofie is al vijftien jaar verbonden aan LVWB Fundraising, een bureau wat thuis is in alle vormen van relatiegericht werven; van sponsors tot vaste donateurs, vrienden, mecenaat en grote giften, tot bijdragen uit fondsen, subsidies, crowdfunding en nalatenschappen. Daarnaast leidde het bureau de afgelopen jaren bijna honderd trainees op die, ‘on the job’ bij culturele en maatschappelijke opdrachtgevers, het vak fondsenwerving leren.

Menno de Boer

Menno de Boer

Menno de Boer is zendermanager bij 3FM (NPO) en een ervaren presentator en mediamaker. Hij was eerder eindverantwoordelijk voor SLAM! en Radio 538. Bij 3FM zette hij, samen met zijn team, Serious Request opnieuw in zijn kracht. Menno staat bekend om zijn passie voor muziek en zijn persoonlijke, betrokken en luisteraars- en volgersgerichte aanpak.

Bas van Breemen

Bas van Breemen

Bas van Breemen is Senior strateeg bij Mindwize. Vanaf het eerste moment dat hij in aanraking kwam met dialoog marketing – alweer meer dan twintig jaar geleden - wist hij dat dit zijn vakgebied was. Sindsdien heeft hij niets anders gedaan. Hij gebruikt al zijn ervaring in effectieve crosmediale communicatie (off- en online) in zijn rol als adviseur en trainer op het gebied van strategie, design en copy voor stichtingen die meer effect uit hun fondsenwervingsprogramma willen halen. Bas is blij als hij fondsenwervers kan helpen kunnen om de wereld een betere plek te maken.

Jan-Matthijs van Eendenburg

Jan-Matthijs van Eendenburg

Jan-Matthijs van Eendenburg is sinds 2022 directeur van Metakids en zet zich in om metabole ziekten bekendheid te geven en onderzoek te stimuleren. Hij heeft een achtergrond in de financiële sector. Onder zijn leiding werd Metakids in 2024 het goede doel van 3FM Serious Request, wat resulteerde in een recordopbrengst van ruim 12,5 miljoen euro en landelijke aandacht voor het onderwerp. Van Eendenburg staat bekend als een verbinder en daadkrachtige aanvoerder. Zijn missie: een wereld waarin geen kind meer overlijdt aan een metabole ziekte.

Jeanette Eesman-Foster

Jeanette Eesman-Foster

Jeanette Eesman-Foster is CEO bij Mindwize. Ze werkt al meer dan 35 jaar in direct marketing en fondsenwerving. Nog steeds zit ze vol passie om het beste resultaat voor haar klanten te halen en om nieuwe wegen te vinden in fondsenwerving. Jeanette wordt vooral enthousiast van kleine organisaties die de ambitie hebben om te groeien en nationale organisaties die internationale ambities hebben.

Jakolien van Eijk

Jakolien van Eijk

Jakolien van Eijk is directeur van KiKa. Na een studie communicatiewetenschap en jarenlange loopbaan als professioneel hockeyster startte haar maatschappelijke carrière bij Ster, waar ze marktanalist was. Via wat omzwervingen kwam ze bij Moey terecht – een marketingbureau dat sportieve fundraising events voor goede doelen organiseert. Daar werkte ze ruim acht jaar, waarvan de laatste vijf als directeur. In die rol was ze onder andere verantwoordelijk voor alle grote sportevenementen voor KiKa, zoals de Run for KiKa Marathon, Giro di KiKa en KiKa Extreme. Haar drive bleef niet onopgemerkt: eind 2019 vroeg oprichter Frits Hirschstein haar om zijn toekomstige opvolger te worden en startte ze er als Directeur marketing innovatie. Sinds september 2022 is ze directeur.

Henriette Henny

Henriette Henny

Henriette Henny is Hoofd Development bij Teylers Museum in Haarlem, het oudste museum van Nederland. Daarvoor was ze Manager Development bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Internationale fondsenwerver bij het Koninklijk Concertgebouworkest. Bij Teylers Museum is zij verantwoordelijk voor alle giften van fondsen, bedrijven en particulieren. Daar zijn meerdere geefkringen, zoals de Sterrenwacht, de Lorentz Kring, de Wybrand Hendriks Kring en de Pieter Teyler Kring; elk vanaf een ander bedrag en allemaal voor 5 jaar. Momenteel worden deze kringen herzien en per 2026 volgt een nieuwe opzet, die zij graag toelicht.

Joris Hoogenboom

Joris Hoogenboom

Joris Hoogenboom is Head of Paid Media Online bij Happy Horizon Non-profit. Hij is eindverantwoordelijk voor alles wat zijn team doet met betrekking tot betaalde campagnes. En dat komt goed uit, want Joris is niet alleen gefascineerd door alles wat met advertenties te maken heeft, hij volgt ook actief de nieuwste ontwikkelingen en trends in het digitale marketinglandschap. Of het nu gaat om veranderingen in het algoritme van Google, nieuwe advertentieformaten op social media, de opkomst van AI in campagnemanagement of het optimaliseren van performance via data-analyse — Joris zit er bovenop. Zijn nieuwsgierigheid en drive om altijd op de hoogte te blijven zorgt ervoor dat zijn team werkt met de meest actuele inzichten en strategieën.

Beer Lankhorst

Beer Lankhorst

Beer Lankhorst is fondsenwerver bij Stichting Vrienden Maasstad Ziekenhuis. Ze weet met haar meer dan zestien jaar ervaring in de non-profitsector als geen ander hoe je met beperkte middelen tóch grote impact maakt. Beer gelooft sterk in de kracht van samenwerking: elkaar versterken, leren van successen én fouten, en samen verder bouwen aan iets groters. In haar functie werkt ze dagelijks aan het realiseren van projecten die de zorg nét dat beetje beter maken. Ze floreert in omgevingen waar idealisme en daadkracht samenkomen. Als mede-initiatiefnemer van de Zorgvriendenweek – samen met Rianne Smalbrugge – brengt ze vriendenstichtingen en onderzoeksfondsen van ziekenhuizen samen in één krachtige campagne.

Paul Smeets

Paul Smeets

Prof. dr. Paul Smeets is hoogleraar filantropie en duurzame financiën aan de Universiteit van Amsterdam en oprichter van het Impact Lab Amsterdam. Zijn missie: betekenisvolle, meetbare verandering creëren waar dat het meest nodig is. Het lab onderzoekt twee hoofdthema’s: welke liefdadigheidsinterventies tot honderd keer effectiever zijn dan gemiddeld in hun domein, en wat donateurs motiveert om méér te geven aan de meest effectieve goede doelen. Door gedragswetenschap en economie te combineren, helpt hij filantropie slimmer en impactvoller te maken.

Jeroen Talens

Jeroen Talens

Jeroen Talens is concept creative en copywriter bij Happy Horizon Non-profit. Hij studeerde kunstgeschiedenis in Groningen, maar stapte al snel over naar de reclamewereld. Bij WWAV was hij jarenlang copywriter, creative director en partner. Sinds de overname van WWAV door Happy Horizon Non-profit ligt zijn focus op creatie, concept en copy. Hij draagt al jarenlang bij aan het Vakblad fondsenwerving: hij was van 2013 tot 2020 vaste columnist en schreef recent een serie artikelen over de rijkdom van emoties.

Diederik Veldkamp

Diederik Veldkamp

Diederik Veldkamp is senior adviseur bij LVWB Fundraising, waar hij juni startte. Hij heeft ruime ervaring in verschillende sectoren; als private wealth manager bij Van Lanschot Kempen, als strategisch teamleider major donors en foundations bij UNICEF en meest recent als directeur van Breakthrough T1D Nederland (voorheen JDRF Nederland), dat onderzoek naar de genezing van diabetes type 1 wil versnellen. Diederik helpt goede doelen en maatschappelijke opdrachtgevers op het gebied van major donor fondsenwerving, middle donor management, geefkringen, nalatenschappen, samenwerking met (inter)nationale foundations, innovative finance en impact investeren.

Monique Wiggers

Monique Wiggers

Monique Wiggers is coördinator fondsenwerving bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis. In die rol zet zij zich sinds 2018 in voor projecten die zorgen voor extra’s voor patiënten en voor het steunen van wetenschappelijk onderzoek. Ze hecht veel waarde aan het contact met collega’s van andere ziekenhuizen, die elkaar goed weten te vinden. Tijdens een van die bijeenkomsten ontstond het idee voor de Zorgvriendenweek: een landelijke campagne waarin alle vriendenstichtingen tegelijk laten zien wat ze doen. En met succes: het netwerk groeit elk jaar verder. Monique gelooft sterk in samenwerken – samen bereik je meer!

Ellen Zanderink

Ellen Zanderink

Ellen Zanderink is fondsenwerver bij Stichting Vrienden van Medisch Spectrum Twente (MST), waar zij sinds september 2024 werkt aan het realiseren van waardevolle projecten voor patiënten en zorgmedewerkers. Met jarenlange ervaring binnen het ziekenhuis brengt Ellen een diepgaand begrip van de zorgpraktijk mee, wat haar in staat stelt om wensen en behoeften feilloos te vertalen naar betekenisvolle fondsenwervingsinitiatieven. Haar betrokkenheid, kennis en verbindende kracht maken haar een waardevolle schakel in het team. Ellen zet zich vol enthousiasme in voor de Zorgvriendenweek, waarin samenwerking en zichtbaarheid centraal staan.