Presentaties

Hoe overleeft mijn organisatie online haat en de verspreiding van desinformatie?

Sprekers: Peter Kodde (Stroomversnellers) en Josien Jacobs (Rutgers)

 

Plotseling ligt je organisatie onder vuur: haatberichten worden trending op X en je mailbox overstroomt met bedreigingen. De paniek slaat toe in de organisatie.

De verspreiding van desinformatie en online haataanvallen winnen ook in de non-profitsector steeds meer aan kracht. Rutgers kreeg bij de Lentekriebels-campagne een golf desinformatie en haat over zich heen. De toon op social media wordt steeds agressiever en ook journalisten en politici zijn steeds vaker doelwit, met verstrekkende gevolgen. Organisaties trekken zich terug uit het publieke debat en personeel meldt zich ziek door stress en onveiligheid.

In deze workshop vertelt desinformatie-expert Peter Kodde (Stroomversnellers) over de aard en kenmerken van online haat: wie zijn de daders en de slachtoffers en wat motiveert hen? Josien Jacobs van Rutgers deelt wat zij binnen de organisatie meemaakten. Samen gaan ze in op de manieren waarop een ngo een plan kan maken om haar woordvoerders te beschermen, weerwoord te bieden en een tegenstrategie te ontwikkelen.

---------------------------

Slimme fondsenwervers weten dat je met post de aandacht pakt

Sprekers: Bas van Breemen (Mindwize) en Nicole de Boer (PostNL)

 

Post versterkt de mediamix. Zo vormt post in combinatie met online media een krachtige combinatie.PostNL en Mindwize presenteren de resultaten van een neuromarketing-onderzoek naar effecten van post en online fondsenwerving. PostNL laat zien dat post veel aandacht trekt, maar de kijktijd nog verder toeneemt als de consument al een online advertentie heeft gezien of een e-mail heeft ontvangen. Mindwize deelt de campagne van KiKa en geeft je tips voor een succesvolle direct mail email en banner.

Je ontdekt:

  • Het effect van post en online middelen op aandacht, emotie en conversie-intentie.
  • Het effect van het combineren van middelen.
  • Welke volgorde van post en online het meest effectief is.
  • Welke elementen op de post, e-mail en banner worden bekeken en welke niet?
  • De succeselementen van een responsgerichte direct mail, email en banner.

---------------------------

Waarom je Bill Gates niet moet benaderen alsof hij Moeder Teresa is!

Spreker: Samuel Visser (Conversion Fundraising)

Om een (potentiële) donateur tot actie over te laten gaan, is het essentieel om te weten waarom iemand doneert. Wat is zijn of haar intrinsieke motivatie, welke drijfveren zijn bepalend en hoe kun je daarop aansluiten in je campagneboodschap.

‘Investeren’, ‘iets nalaten’, ‘mijn plicht vervullen’. Dit zijn drie van de 27 drijfveren van DonorDrivers.com. Hier horen vier type gevers bij: Oprah Winfrey, Lady Di, Moeder Teresa en Bill Gates. Door Donor Drivers te gebruiken sluit je aan bij wat je donateurs belangrijk vinden. Een Moeder Teresa heeft immers een andere geefbehoefte dan een Bill Gates.

In deze workshop vertelt Samuel Visser niet alleen de theorie achter Donor Drivers en hoe je de drijfveren kunt uitvragen en gebruiken: hij laaten ook aan de hand van een klantcase zien hoe je via AI passende teksten kunt generen.

---------------------------

Event fundraising: Groeien tegen de stroom in

Sprekers: Lizzy Kreeftmeijer en Maks Jorritsma (iRaiser)

 

Kentaa verandert in september haar naam in iRaiser. Maar het team blijft hetzelfde en ook de missie verandert niet - non-profit organisaties optimaal ondersteunen met hun online fondsenwerving. Dit jaar is de focus van hun sessie op de Vakdag ‘event fundraising’, want er lijkt iets bijzonders aan de hand te zijn.

Ook dit jaar lopen, zwemmen en fietsen we weer heel wat kilometers voor het goede doel. Tegen de landelijke trend in, waarbij huishoudens steeds minder geven, groeit het aantal donaties dat wordt opgehaald tijdens evenementen. Sterker nog - bij verschillende events is dit jaar het aantal deelnemers hoger dan ooit en het opgehaalde bedrag zelfs verdubbeld.

Hoe komt het dat evenementen zo goed aanslaan? Wat zijn de voordelen van een eigen event ten opzichte van het aanhaken bij een bestaand event? En wanneer is een fondsenwervend event eigenlijk succesvol? Staat dit in verhouding tot de investeringen die je moet doen en wat leveren events nog meer op dan harde euro’s alleen? 

Lizzy Kreeftmeijer en Maks Jorritsma van iRaiser bespreken tijdens deze interactieve sessie samen met een tweetal non-profit organisaties welke trends, learnings en verrassende resultaten er zijn vanuit het eventjaar 2024.

---------------------------

Hoe de ‘ngo halo’ onethisch gedrag uitlokt

Sprekers: Isabel de Bruin Cardoso (Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit) en Diederik Slot (Porticus)

 

Onethisch gedrag door goede doelenorganisaties en non-profitorganisaties (ngo’s) staat regelmatig in het nieuws. Ondanks voorbeelden van onethisch gedrag door ngo’s, worden ngo’s doorgaans gezien als ‘goede’ organisaties. In deze sessie bespreken dr. Isabel de Bruin en Diederik Slot hoe een ‘halo’, of heilige krans, binnen deze organisaties kan ontstaan en hoe een halo onethisch gedrag kan uitlokken.

Op basis van haar proefschrift legt Isabel uit hoe de missie, de waarden en de mensen binnen een ‘goede’ organisatie verheerlijkt kunnen worden. Een verheerlijking leidt tot het prioriteren van missie, waarden en mensen boven andere aspecten. Bijvoorbeeld, een verheerlijking en prioritering van de missie kan tot een doel-heiligt-de-middelen mentaliteit leiden, waardoor onethische middelen (bijv. het liegen tegen donateurs)  gerechtvaardigd kunnen worden als ze worden ingezet voor het behalen van de geïdealiseerde missie.

Diederik vertelt of hij bij fondsen halo’s herkent en doet suggesties om de risico's van een halo-effect te minimaliseren.

---------------------------

Vooruit! Impact maken met bedrijven en samen investeren

Sprekers: Marjorie van Geenhuizen (OndernemendInCultuur), Suzanne van Esser (De Rake Zaak) en Fion Sanders (Discovery Museum)

  

Suzanne van Esser en Marjorie van Geenhuizen bieden een interactieve sessie over de manier waarop je bedrijven kunt verbinden aan jouw goede doel. Dat vraagt een andere manier van marktbenadering, veel creativiteit en ondernemerschap. In hoog tempo nemen zij je mee in hun ervaringen aan de hand van enkele modellen en best practices met maatschappelijke en culturele organisaties. Fion Sanders, fondsenwerver van het Discovery Museum in Kerkrade, vertelt over een succesvolle nieuwe propositie voor bedrijven: de werving van Maatschappelijk Aandeelhouders.

Tijdens de sessie kunnen deelnemers hun vragen voorleggen aan de experts en krijgen ze tips mee voor hun eigen aanpak.

---------------------------

Zoals we nu gaan, gaan we wel echt vooruit?

Spreker: Ilja de Coster (The DonorVoice) 

Vooruit! Als fondsenwervers gaan we vooruit. Toch zijn we vaak onvoldoende zelfkritisch: gaan we wel echt goed vooruit? Al jaren stelt Ilja de Coster hypes in fondsenwerving in vraag en analyseert hij data. In deze sessie brengt hij verschillende conclusies samen in een zoektocht naar de vraag hoe we dan wél echt vooruit kunnen gaan.

Een tipje van de sluier? Het gaat om een combinatie van inzicht in behavioural science en donorpsychologie, steeds opnieuw data-analyses doen en steeds verder onze processen optimaliseren. 

Opgelet! Deze sessie enkel toegankelijk voor wie kritische zelfreflectie niet schuwt en écht vooruit wil.

---------------------------

Trends in geefgedrag (Geven in Nederland)

Sprekers: René Bekkers, Marlou Ramaekers en Stephanie Koolen-Maas (Vrije Universiteit Amsterdam)

 

Prof. dr. René Bekkers, dr. Marlou Ramaekers en dr. Stephanie Koolen-Maas gaan in op de onderzoeksresultaten uit ‘Geven in Nederland 2024’Geven in Nederland geeft o.a. antwoord op de volgende vragen: Uit welke bronnen zijn vrijwillige bijdragen aan goededoelenorganisaties afkomstig? Wat is de waarde van de bijdragen van Nederlandse huishoudens, nalaters, fondsen, bedrijven en loterijen? Welke maatschappelijke terreinen ontvangen hoeveel steun en op welke manier? Hoe zijn de hoogte en de wijze van geven in de afgelopen jaren veranderd?

In deze sessie gaan ze in op verschillende trends die ze zien we in het geefgedrag in Nederland. Wat betekenen deze trends voor fondsenwervers en welke inzichten kunnen de onderzoeksresultaten fondsenwervers opleveren? Aan de hand van diverse onderzoeksresultaten praten en reflecteren René, Marlou en Stephanie met fondsenwervers in de zaal over verschillende trends en wat deze betekenen voor fondsenwervers in de praktijk.

---------------------------